Antartika buzulları altında gizli olan şey nedir?

Çoğunluğun görüşüne göre, Antarktika, hayvanlar, büyük miktarda buz ve kar ve görevlendirilmiş çalışanlara sahip birkaç bilimsel istasyondan başka bir şeyin olmadığı ıssız bir kıtadır. Aslında, Antarktika ilk bakışta göründüğünden çok daha karmaşıktır.

Örneğin, dünyanın en büyük beşinci kıtasının buzu altında 400’den fazla göl keşfedildi, ancak bilim adamları bunlardan sadece dördüne ulaştı. Antarktika yakınlarındaki göllere ilk giren bilim adamları dikkat çekicidir – 2012’de Vostok Gölü’nden su örnekleri elde edildi. Bu rezervuara özgü üç bakteri buldular. Şimdi mikrobiyologlar ve genetik, daha önce bilim tarafından bilinmeyen buz altındaki Antarktika gölündeki diğer yaşam formlarını keşfetme umudunu kaybetmiyor. Örneğin, WPS-2 ve AD3 bakterileri gibi – diğer organizmalarla birlikte toprakta yaşarlar ve güneş veya jeotermal enerjiye ihtiyaç duymazlar. Çok az miktarda besin kaynağı ile, kelimenin tam anlamıyla bilim adamları için bir keşif olan bir “hava diyeti” ne geçtiler.

Ancak Antarktika’daki buz buluntuları sadece göllerle sınırlı değildir. Çok uzun zaman önce, bilim adamları Thwaites buzulunun altında yaklaşık 40 kilometrekarelik bir alana ve yaklaşık 300 metre yüksekliğe sahip dev bir boşluk keşfettiler, bu da yaklaşık 14 milyar ton buz eridiğinde oluştu. Profesyoneller için bu, çeşitli nedenlerden dolayı endişe verici bir sinyaldir. İlk olarak, bu buzun çoğu son üç yılda eridi. İkincisi, bu tür boşluklar buzdağlarının gücünü önemli ölçüde azaltır. Ve bu, yok olmalarının ve artan deniz seviyelerinin hızlanmasıyla doludur.

Bununla birlikte, buzun altındaki tüm boşluklar, eriyen buz nedeniyle oluşmaz. Araştırmacılar, aksine, suyla dolu yeni buz gölleri oluşturan kraterler de buldular. Onların ayırt edici özelliği, sadece okyanuslardan izole olmamalarıdır ve bu nedenle daha önce bilinmeyen yaşam formlarının bilime habitatı olmayabilir ve keşifler açısından araştırmacılar için çok ilginç değildir.

Göllere ve boşluklara ek olarak, Antarktika’da aktif volkanlar var (kıtada toplam 91 volkan bulundu) – örneğin, Ross Adası’ndaki Erebus Dağı, volkanik aktivitesi nedeniyle oldukça gelişmiş bir sualtı mağaraları ağı oluşturdu. Volkanik buharla buzda eritilen bu “girintilerde”, bilim adamları bilinen herhangi bir organizmaya karşılık gelmeyen birkaç DNA dizisi keşfettiler. Bu, bu mağaralarda hala bilim tarafından bilinmeyen bitki veya hayvan türlerinin var olabileceği anlamına gelir. Dahası, araştırmacılar çok iyimserler ve sadece bireysel organizmaları değil, benzersiz ekosistemleri bile bulma olasılığını dışlamıyorlar.

Kıtanın bilim adamlarına attığı bir başka gizem, Antarktika’yı her gece sallayan gizemli buz titremeleridir. Ancak sır uzun süre muhafaza edilmedi. Olağandışı bir fenomeni inceleyen araştırmacılar, buz yüzeyinin küçük depremler, hatta buz depremleri oluşturabileceği sonucuna vardılar. Sismograflar tarafından kaydedilen şoklar, bilim insanlarının buzun erimesi ve bunun neden olduğu yüzey hareketlerinin kendilerini bu şekilde nasıl gösterdiğini belirlemelerine izin verdi.

Yukarıdaki keşiflerin bilim adamlarının Antarktika hakkında son yıllarda öğrendiklerinin sadece küçük bir kısmı olduğunu söylemeliyim. Ve bu gizemli kıtanın buzunun altında ne kadar sır sakladığını tahmin edebiliriz.