Uzay Uçuşu İnsan Vücudunu Nasıl Etkiler ?

İnsanlar ilk kez 1961’de uzaya gitti, ancak yarım asır sonra bile, uzay uçuşunun insan vücudunu nasıl etkilediği ile ilgili sorular devam ediyor . Yeni bir çalışmada, bilim adamları ağırlıksızlıktan vücutta neden değişikliklere neden olduğunu daha iyi anlamak için moleküler seviyeye indi.

Çalışmaya göre, vücudun metabolizması, sıcaklık kontrolü, kas tonusu ve bağışıklık sistemi değişiklikleri de dahil olmak üzere, uzay uçuşu deneyimlemiş bir avuç kişide bir takım etkiler belgelendi – ancak bu değişiklikleri yönlendiren mekanizmalar hala tam olarak anlaşılamadı. .

Scientific Reports dergisinde 15 Ağustos tarihinde yayınlanan yeni araştırmada Kanada ve Rusya’dan araştırmacılar, uzay uçuşunun vücudun belirli protein konsantrasyonlarını düşürdüğünü ve bu proteinlerin bir kısmının daha önce uzay uçuşu seviyelerine daha yavaş döndüğünü buldular diğerlerinden daha fazla.

Protein konsantrasyonlarındaki farklılıklara bakmak, uzay uçuşu sırasında vücutta gerçekleşen daha büyük değişikliklerin bazılarını anlamanın bir yoludur . Örneğin, araştırmacılar, uzay uçuşundan etkilenen hemen hemen tüm proteinlerin, yağ metabolizması, kan pıhtılaşması ve bağışıklık dahil olmak üzere yalnızca birkaç süreçle ilişkili olduğunu buldular.

Örneğin, bilim insanları “ağırlıksız olarak bağışıklık sistemi , vücuda bulaştığı zaman olduğu gibi davranıyor çünkü insan vücudu ne yapacağını bilmiyor ve mümkün olan tüm savunma sistemlerini açmaya çalışıyor” üst düzey araştırmacı Evgeny Nikolaev, Rusya’daki Bilim ve Teknoloji Enstitüsünde bir kimyasal fizik profesörü olan bir bildiride .

Uzay uçuşunun vücuttaki proteinler üzerindeki etkilerini incelemek için, bilim adamları uzun süren Uluslararası Uzay İstasyonuna yapılan görevlerden önce ve sonra 18 Rus kozmonotunun her birinden üç kan plazması örneği aldı . İlk örnek görevden 30 gün önce alındı, ikinci örnek kozmonot Earth’e döndükten hemen sonra alındı ​​ve son örnek yedi gün sonra alındı. Gelecekteki çalışmalarında, Nikolaev, kozmonotların yörüngede iken protein numunelerini alıp protein konsantrasyonlarının nasıl değiştiğine ilişkin daha doğru hesaplamalar yapabileceğini kaydetti.

Bilim adamları, kozmonotların kan plazmasındaki 125 farklı proteinin konsantrasyonlarını analiz etmek için bir kütle spektrometresi kullandılar. (Kütle spektroskopisi belirli bir numunedeki farklı kütleleri değerlendirmek için kullanılan bir tekniktir.)

Araştırmaya göre, analiz edilen 125 farklı proteinin sadece 19’u, kozmonotların Dünya’ya dönüşünden hemen sonra ve yedi gün sonra farklı yoğunluklarda bulundu. Örneğin, birkaç proteinin yoğunluğu, uzay uçuşundan hemen sonra daha düşüktü, ancak yedi gün içinde ön-uzay uçuşu seviyelerine geri döndü. Araştırmacılar, bu örneklerde yoğunlaşmalardaki değişikliklerin, inişin duygusal stresini de içeren uçağın son aşamasından kaynaklanması olasılığını ortaya koydu.

Başka bir protein grubu, inişten hemen sonra, uzay uçuşu öncesi seviyelere benzer konsantrasyonlarda bulunurken, daha sonra önümüzdeki günlerde artmış veya azalmış olarak bulundu. Bu değişiklikler , araştırmaya göre vücudun uzay uçuşundan sonra Dünya’nın yerçekimine nasıl tepki vereceğini yansıtabilir .

Kandaki yağ ve demir taşınmasında rol oynayan proteinlerden ikisi, kozmonotların uzaydan döndükten hemen sonra ve yedi gün sonra önemli ölçüde düşük seviyelerde kaldı. Araştırmacılar, bu kalıcı değişiklikler, vücudun uzay uçuşunu idare etmek için bazı uyarlamalar yaptıklarını gösteriyor.

“Insanlar için Ağırlıksızlık türümüzün sırasında karşılaştığı henüz [yani] bir çevresel faktör olan evrimsel açıdan tamamen yeni olan evrim sürecinde araştırmacılar çalışmada yazdım”. Bu nedenle, insanların ağırlıksızlığına uyum sağlama biçimleri öngörülebilir değildir.