Bilim sonunda İnsan Bilincinin Kaynağını Buldu mu?

Bilim adamları, ilk kez, fare beyninin tüm çevresine sarılmış dev bir nöron keşfetti. Nöron, her iki hemisfer arasında yoğun olarak bulunan üç kişiden biriydi ve sonunda bilincin kökenlerini açıklayabilir. Bu keşif, yeni bir görüntüleme tekniği kullanılarak bulundu.
Bu yeni görüntüleme tekniği, benzer yapıların kendi beynimizde saptanmadığına karar vermemize yardımcı olabilir. Yakın tarihli bir toplantıda, Allen Enstitüsü Beyin Bilimleri Enstitüsünden bir ekip olan Maryland’da Yeni İnovatif Teknolojileri Geliştirme Yöntemiyle Yapılan Beyin Araştırması, bu nöronun beyin çevresi etrafında diken tacı gibi nasıl dolaştığını anlattı.

Her üç dev devrenin de, geçmişte insan bilinciyle ilginç bağlantıları olduğu gösterilen beynin bir bölümünden kaynaklandığı keşfedildi – claustrum – tümünde en çok bağlantılı yapı olabilecek ince bir gri madde sayfası beyin. Beynin bu bölgesi, dil, uzun vadeli planlama ve görme ve işitme gibi ileri duyusal görevler gibi daha yüksek bilişsel işlevleri gerçekleştirmek için korteksin hemen hemen tüm bölgeleriyle iletişim kurar.

2014’te 54 yaşındaki bir kadın Washington DC’deki George Washington Üniversitesi Tıp Fakültesi Ortaklarından epilepsi tedavisi için kontrol yaptı ve epileptik nöbetlerin potansiyel kaynağını daraltmak için beynin çeşitli bölgelerini elektrotlarla hafifçe taradı. Bilincin iletkeni olarak atıfta bulunan beynin bir kısmı olan kadının klostrumunu uyarmaya başladığında, bilinçlerini etkin bir şekilde ve tekrar devreye sokabileceklerini keşfettiler.

Beynin bu alanı yüksek frekanslı elektriksel darbelerle zıpladığında, kadın bilinçini kaybetti. Okumayı bıraktı ve boş yere boş yere baktı. Dahası, işitsel veya görsel komutlara cevap vermedi ve nefesleri yavaşladı. Ancak uyarı durdurulduğu andan itibaren, olanları hiç hatırlamadan bilinç kazandı. İki gün deney boyunca aynı şey tekrar tekrar tekrarlandı. Daha sonra, bu tür ani ve özel durdurma ve bilinçlenmenin başlangıcına hiç rastlanmadığı kaydedildi.

2015 yılında yapılan başka bir deneyde, klostrum lezyonlarının, travmatik beyin hasarıyla birlikte 171 savaş gazisi bilinci üzerine etkisi incelendi. Claustrum hasarının bilinç kaybının süresi ile değil frekansla ilişkili olduğu bilinmekte ve bunun bilinçli düşüncenin açılması ve kapanmasında önemli bir rol oynayabileceğini ima etmektedir. Bununla birlikte, başka bir bölge onu korumaya dahil olabilir.

Bununla birlikte, yeni dev sinir hücrelerinin kasığa bağlı olduğu keşfedilse de, bu, araştırmacıların bilinç hakkındaki hipotezinin doğru olduğu anlamına gelmez. Hala gitmek için uzun bir yol var. Bu nöronların farelerde sadece şimdiye kadar tespit edildiğini ve araştırma henüz hakemli bir dergide yayınlanmadığını da belirtmek önemlidir.

Yine de, keşif beynin bu bölümünü ve bilinçli düşünce insan deneyimi ile olan ilişkisini anlamaya yardımcı olabilecek bulmacanın ilginç bir parçasını sunar.

Bonus video: Bilinç nedir